In vernoeming naar het door een van mijn helden gecomponeerde stuk ; “le sacre du printemps” hebben we een klusfeest georganiseerd. De admiralen van de vereniging hebben zich een dag lang in het zweet gewerkt om vervolgens aan te sluiten bij het lente offer…. Een varken van het spit.
Echter helaas bracht het weer hier roet in het eten… het regende namelijk en dat werkt heel slecht mee als je een varken 7 uur wil braden boven een open vuurtje.
Dus het festijn is omgegooid, maar uiteraard nog altijd naar een stuk van Stravinsky…. Igor voor intimi 😉 Dus dit festijn is omgedoopt naar “L’Oiseau de Feu” of te wel: “de vuurvogel”. Een klusfeest, afgesloten met toch een offertje; gegrilde kippen.
En eigenlijk past dit nog wel beter bij het schip, immers dat is ook het beeldmerk van dit schip; een fenix.
Deze mythische, heilige vuurvogel wordt teruggevonden in mythologieën van het oude Griekenland, de Perzië, Arabië. Rome, China en Fenicië.
Herodotus beschreef al in 500 voor Christus de Feniks, maar ook in andere werken komt dit wezen terug. Grappig genoeg is dit mythologische wezen een soort container begrip voor verschillende volkeren. Want ook het vuurvogel stuk van Stavinsky kent een andere beschrijving en betekenis van de vuurvogel.
Maar ik hou vast aan de beschrijving van de Grieken en Romeinse dichter Ovidius. Zij geloofden dat de feniks in staat was steeds weer opnieuw uit zijn eigen as herboren te worden. Hij zal dan bovenin een boom van kruiden een nest maken en daarin verbranden. Door de geur van de kruiden zal hij opnieuw geboren worden. In de Chinese cultuur staat het dier voor het vrouwelijke geslacht op de wereld.
Enfin, het schip was dus bijna tot as / pulp vergaan en is nu druk bezig met herrijzen.
De klusdag was supertje productief. We hebben zooooo veel gedaan.
Het dak heeft sinds kort een nieuwe uitstraling. Helaas hebben we afscheid genomen van de toch hele mooie latjes.
Maar het werd toch wat dun om daar enkel en alleen op te vertrouwen. Tegen het dek zit nu in de epoxy verlijmt okoume platen. Daardoor wordt het geheel veel sterker. En dat was ook wel nodig, want we gingen met een grote groep vrienden op het dak zitten 😉
Een andere groep heeft zich bezig gehouden met de achterkant. Hier is al die tijd nog helemaal niets aan gedaan. De banken zaten er nog in, de motor, maar ook nog altijd het oude polyester.
Hieronder zie je hoe we afscheid hebben genomen van de oude Yanmar 8 pk motor. Gaaf beestje, hij heeft liggende zuigers. Zal er binnenkort eens een close-up van maken.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=POxPUAfGZsU[/youtube]
Maar zoals gezegd, ook veel mensen op het dek. Dit moest geschuurd worden, en de rubber naden moesten worden uitgebikt om dit opnieuw te rubberen.
Maar na hard werken moet je ook goed eten. Dus de lunch is geserveerd op de oude zwaarden van de Karel de Stigter.
Mooi stukje vakmanschap, toch. Helaas moeten deze wel opnieuw gebouwd worden want ze zijn te ver heen…
En na de lunch….. wordt er gewoon weer doorgewerkt 😉
De anti-polyester-jeuk-pakkies gaan weer aan.
Er gaat nog een rubbernaad aan 😉
volle bak aan de rubber naden, all in all is dat toch een behoorlijke bak werk.
Ook de koekoek en de deurtjes zijn nog in de lak gezet.
All in all was het een super mooie dag! Waarin echt hard is gewerkt!
Dank iedereen!